Του Βασίλη Κρομμύδα, www.coachingservices.gr

Στο προηγούμενο άρθρο είχαμε μιλήσει για τα 10 πιο σημαντικά πράγματα που θα πρέπει να προσέξει ένας τριαθλητής. Αυτή την φορά θα κοιτάξουμε ακριβώς προς την αντίθετη κατεύθυνση για να εντοπίσουμε και να αναλύσουμε τα 10 πιο συχνά λάθη που κάνει . Δεν ήταν εύκολη η επιλογή αυτής της λίστας αλλά προσπάθησα να επικεντρωθώ σε αυτά που έχουν την μεγαλύτερη σημασία και που θα βοηθήσουν να δείτε σημαντικές αλλαγές στην απόδοσή σας.
Έτσι το top ten μας είναι:

1. Απότομη αύξηση του όγκου και της έντασης της προπόνησης
Απότομη αύξηση του όγκου και της έντασης της προπόνησης μπορεί να οδηγήσει σε συμπτώματα είτε τραυματισμών είτε υπερπροπόνησης. Συχνά κάτω από το άγχος της βελτίωσης πολλοί τριαθλητές πιέζουν το εαυτό τους στα όρια. Μια λογική η οποία είναι σίγουρο ότι θα σας βοηθήσει είναι να αυξάνεται μόνο ο ένας από τους δυο προαναφερθέντες παράγοντες. Είτε κρατείστε σταθερή την ένταση και αυξάνετε σταδιακά τον όγκο της προπόνησης της τάξης του 10-15% ανά εβδομάδα, είτε κρατείστε σταθερό τον όγκο της προπόνησης και αυξήστε την ένταση το πολύ μέχρι το 10% ανά εβδομάδα.

2. Συγκεχυμένες απόψεις γύρω από την προπόνηση
Η πολυπλοκότητα πάνω στην προπονητική του Τριάθλου οδηγεί πολλές φορές σε σοβαρά προπονητικά λάθη τα οποία φέρνουν δυσάρεστα αποτελέσματα. Μην ακούτε γνώμες σχετικά με την προπόνηση από δεξιά και αριστερά, συμβουλευτείτε τις γνώσεις και την εμπειρία είτε ¨ενός¨ πολύ έμπειρου αθλητή, είτε ακόμη καλύτερα ¨ενός¨ προπονητή. Συγκεχυμένες γνώμες και απόψεις πάνω στην προπόνηση το μόνο που θα καταφέρουν είναι να σας μπερδέψουν.

3. Συνεργασία με πολλούς προπονητές
Έχει παρατηρηθεί ότι όταν ένας αθλητής ακούει πολλές γνώμες και απόψεις αποτυγχάνει στην επίτευξη των στόχων του. Στο παρελθόν ήταν συνηθισμένη τακτική τριαθλητές να συνεργάζονται με τρεις διαφορετικούς προπονητές, έναν για το κάθε άθλημα. Αυτό πιστέψτε με είναι πολύ δύσκολο να λειτουργήσει και να φέρει θετικά αποτελέσματα για τους εξής λόγους, α. αδυναμία συνδυασμού των προπονήσεων, β. ελλιπής γνώσης των χαρακτηριστικών του τριάθλου για το κάθε άθλημα από τους επιμέρους προπονητές, γ. διαφορετική προπονητική φιλοσοφία προπονητών διαφορετικών αθλημάτων.
Ο μόνος τρόπος για να μπορέσει να λειτουργήσει ένα σύστημα με πολλούς προπονητές είναι είτε ο αθλητής να είναι πάρα πολύ υψηλού επιπέδου (Ολυμπιακού επιπέδου ) και να έχει πολύ μεγάλη εμπειρία, είτε να υπάρχει ένας προπονητής τριάθλου ο οποίος να συντονίζει την επιμέρους προπόνηση με τους άλλους προπονητές. Αυτό συνηθίζεται σε περιπτώσεις που ένας αθλητής πρέπει να ακολουθήσει μια πιο εξειδικευμένη προπόνηση πάνω σε ένα από τα αθλήματα.

4. Επιλογή υλικού την τελευταία στιγμή
Αρκετά συνηθισμένο φαινόμενο είναι με το που πλησιάζει ο πρώτος αγώνας να τρέχουν πολλοί αθλητές να προμηθευτούν τα απαραίτητα υλικά όπως παπούτσια, στολή κολύμβησης ακόμη και ολόκληρο ποδήλατο.
Το υλικό θα πρέπει να επιλέγεται πολύ προσεκτικά και αρκετό χρόνο πριν τον αγώνα έτσι ώστε να υπάρχει ο χρόνος της σωστής επιλογής του χωρίς βιαστικές κινήσεις αλλά και της προπόνησης με αυτό. Δεν είναι καθόλου ευχάριστη κατάσταση ενώ νοιώθεις ότι είσαι δυνατός και καλά προπονημένος να αντιμετωπίζεις πρόβλημα από κάποιον παράγοντα που θα μπορούσες να είχες ελέγξει από καιρό.

5. Περιορισμένη αποκατάσταση
Ας περάσουμε σε άλλο ένα πολύ σημαντικό λάθος που συνηθίζεται από τους Τριαθλητές, αυτό της ελλιπούς αποκατάστασης. Αυτό παρατηρείται κυρίως για δυο λόγους, ο πρώτος είναι διότι πολλοί τριαθλητές προτιμούν να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στην προπόνηση με αποτέλεσμα αυτός ο χρόνος να ¨κλέβεται¨ από την αποκατάσταση και ο δεύτερος είναι η αμέλεια, μιας και ο πρώτος λόγος πολλές φορές συνηγορεί σε αυτήν. Η κόπωση και η στενότητα χρόνου καθιστούν αδύνατο πολλές φορές να αφιερώσει ο αθλητής τον απαραίτητο χρόνο για την σωστή αποκατάσταση.

6. Παράλειψη διατατικών ασκήσεων
Αυτό το λάθος μπορεί να συμπεριληφθεί και στον παραπάνω λόγο αλλά οι διατάσεις είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην προπόνηση. Συχνά τις αφήνουμε πάντα για το τέλος και μόνο αν περισσεύει χρόνος (που συνήθως δεν συμβαίνει αυτό ). Όμως συχνά ξεχνάμε πόσο σημαντικές είναι για την πρόληψη των τραυματισμών, πόσο συμβάλλουν στην αύξηση του εύρους μιας κίνησης και πόσο αυτό έχει άμεση σχέση με την σωστή και αποδοτική τεχνική. Τέλος, δυστυχώς τις θυμόμαστε όταν πλέων είναι αργά μετά από κάποιον τραυματισμό ως μέσον πλέων για επανένταξη στην προπόνηση.

7. Λάθος στάση κατά την ποδηλασία
Αν βρεθείτε σε ένα γκρουπ ποδηλατών και δείτε κάποιον τριαθλητή από μακριά να ποδηλατεί είτε μόνος του είτε σε γκρουπ, μπορεί να ακούσετε την έκφραση
¨α! αυτός είναι τριαθλητής¨. Η στάση που έχουν πολλοί τριαθλητές πάνω στο ποδήλατο δεν είναι πολλές φορές η ενδεδειγμένη κι αυτό γιατί αφ’ ενός συνήθως έχουν την πρώτη επαφή με την ποδηλασία σε μεγαλύτερες ηλικίες, αφ’ ετέρου πολύ συχνά προπονούνται μόνοι τους. Αυτός ο συνδυασμός οδηγεί σε λάθος στάση πάνω στο ποδήλατο. Συνιστώ οι νέοι Τριαθλητές να ζητήσουν την βοήθεια από παλαιότερους τριαθλητές ή ποδηλάτες ή ακόμη καλύτερα από κάποιον προπονητή έτσι ώστε να βοηθηθεί και να κατανοήσει την σωστή και αποδοτική στάση πάνω στο ποδήλατο.

8. Πολύ γρήγορο τρέξιμο μετά την δεύτερη αλλαγή
Η ένταση και ο ενθουσιασμός του αγώνα και κυρίως σε μικρότερων αποστάσεων Τρίαθλα, οδηγούν στο πιο συχνό αλλά και πολύ σοβαρό λάθος, την μεγάλη ένταση και το γρηγορότερο τρέξιμο από αυτό που πραγματικά μπορεί κάποιος να τρέξει. Βγαίνοντας από την ζώνη αλλαγής το πολύ έντονο τρέξιμο αμέσως μετά το ποδήλατο οδηγεί σε πολύ απότομη πτώση της απόδοσης μετά το πρώτο χιλιόμετρο και φυσικά αδυναμία μιας ικανοποιητικής απόδοσης στο τρέξιμο κρατώντας τον αθλητή ουσιαστικά μακριά από τις πραγματικές του ικανότητες. Η έλλειψη της αίσθησης του ρυθμού λόγω της διαφορετικότητας της κίνησης συνηγορεί σε αυτό, γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να επιμείνετε και να προπονηθείτε πάνω στην δεύτερη αλλαγή ώστε να μάθετε να κοντρολάρετε τον ρυθμό σας.

9. Παράλειψη ασκήσεων ενδυνάμωσης
Για όποια απόσταση Τριάθλου και αν ετοιμάζεται να λάβει μέρος ένας Τριαθλητής η προπόνηση δύναμης στο γυμναστήριο με βάρη ή χωρίς είναι πολύ σημαντική και κυρίως στη φάση της βασικής αντοχής κατά τους χειμερινούς μήνες. Βασικό είναι να γνωρίζετε τις αδυναμίες έτσι να δουλέψετε οργανωμένα πάνω σε αυτές, είτε πρόκειται για παλιό τραυματισμό, είτε για μια ανισορροπία σχέσης μεταξύ ανταγωνιστικών μυϊκών ομάδων. Γι αυτό χρειάζεται ένας έμπειρος προπονητής στα βάρη για να σας βοηθήσει να δυναμώσετε τα αδύναμα σημεία σας. Ύστερα από τη φάση γενικής δύναμης θα πρέπει να επικεντρωθείτε πιο ειδικά στην ενδυνάμωση του κορμού κάτι που θα σας βοηθήσει μελλοντικά και στα τρία αθλήματα ώστε να εφαρμόσετε πιο αποδοτικά την τεχνική τους.
10. Παράλειψη ασκήσεων τεχνικής
Πολλές φορές η έλλειψη χρόνου αλλά και η βιασύνη για βελτίωση και αποτελέσματα οδηγούν τους Τριαθλητές στο να παραμελούν εντελώς το ασκησιολόγιο τους και να μην εξασκούνται στην βελτίωση της τεχνικής τους. Απαραίτητη προϋπόθεση για την σωστή εκμάθηση και εκτέλεση των ασκήσεων τεχνικής είναι να παρακολουθείστε από κάποιον έμπειρο προπονητή που να παρεμβαίνει με τις απαραίτητες διορθώσεις και συμβουλές στην εκτέλεση των κινήσεων. Όσο αρτιότερη γίνει η τεχνική τόσο αποδοτικότερη θα είναι η κίνηση και θα έρθουν καλύτερα αποτελέσματα, γι αυτό μην τις περιφρονείτε.

Του Βασίλη Κρομμύδα, www.coachingservices.g