Του Βασίλη Κρομμύδα, www.coachingservices.gr

Ανηφόρες: είναι προτιμότερο να τις ανεβαίνεις όρθιος ή καθιστός ;

 

Του Βασίλη Κρομμύδα, www.coachingservices.gr

Ανηφόρες: είναι προτιμότερο να τις ανεβαίνεις όρθιος ή καθιστός ;
Πως νομίζετε πρέπει να ανεβαίνει τις ανηφόρες ένας ποδηλάτης, όρθιος η καθιστός;
Δυστυχώς δεν υπάρχει εύκολη απάντηση γι αυτή την ερώτηση, αφού ο τρόπος που ανεβαίνει τις ανηφόρες ένας ποδηλάτης είναι πολύ προσωπική υπόθεση κι εξαρτάτε περισσότερο από το προσωπικό του στιλ που ταιριάζει ή έχει ο καθένας.
Απάντηση γι αυτή την ερώτηση θα προσπαθήσω να σας δώσω με αυτό το άρθρο έτσι ώστε να καταλάβετε την βασική λογική κι έτσι να προσαρμόσετε στο προσωπικό σας στιλ ότι χρειάζεται ώστε να βελτιώσετε την απόδοση σας στις αναβάσεις.

1. Κλήση της ανηφόρας.
Για τους περισσότερους ποδηλάτες όταν η κλίση της ανηφόρας είναι μικρή, τους βολεύει να την ανεβαίνουν καθιστοί. Αντιθέτως στις έντονες κλίσεις συνηθίζεται να τις ανεβαίνουν με ορθοπέταλο.
Έτσι όσο μεγαλώνει η κλίση της ανηφόρας τόσο συχνότερα θα χρειαστεί να σηκώνεται ορθοπέταλο. Όταν αυξήσει την πίεση στα πόδια και ταυτόχρονα βοηθήσει και με το σωματικό του βάρος κάνοντας ορθοπέταλο, τότε αυτό θα βοηθήσει στο να πιέσει τα πετάλια με ακόμη μεγαλύτερη δύναμη. Από την άλλη πλευρά όμως επιβαρύνεται περισσότερο το κυκλοφορικό και αναπνευστικό σύστημα με αποτέλεσμα να αυξάνεται η καρδιακή συχνότητα και η αναπνοή. Γι αυτόν τον λόγο ανεβαίνουν και οι παλμοί όταν σηκώνεται κάποιος από καθιστός σε ορθοπέταλο.

2. Διάρκεια της ανηφόρας.
Όσο μικρότερη είναι η διάρκεια μιας ανηφόρας τόσο καλύτερα θα την περάσετε κάνοντας ορθοπέταλο.
Η αυξημένη ισχύς επιτρέπει στον ποδηλάτη να τις περάσει με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα. Παρόμοια λογική ισχύει και για τις επιθέσεις που γίνονται στις ανηφόρες. Συνήθως ο αθλητής που επιτίθεται εκμεταλλεύεται την παραπάνω ισχύ που παίρνει από το ορθοπέταλο για να απομακρυνθεί από το γκρουπ. Αυτό όμως κρατάει μονάχα μερικά δευτερόλεπτα, μετά αναγκαστικά κάθετε ξανά στην σέλλα για να μπορέσει να συνεχίσει την προσπάθεια.

3. Σωματικό βάρος.
Ο τρόπος με τον οποίο ανεβαίνει μια ανηφόρα ένας ποδηλάτης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το σωματικό του βάρος. Όσο λιγότερο βάρος έχει τόσο καλύτερα περνάει τις ανηφόρες με ορθοπέταλο. Αντιθέτως οι πιο μεγαλόσωμοι και βαρείς ποδηλάτες θα έχουν μεγαλύτερο κέρδος αν τις ανεβαίνουν καθιστοί.
Μια απλή πράξη θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε πόσο εύκολα ή δύσκολα θα μπορείτε να περνάτε τις ανηφόρες. Αν διαιρέσετε το ύψος με βάρος σας θα βρείτε έναν αριθμό, όσο μικρότερος είναι αυτός ο αριθμός τόσο πιο εύκολα θα ανεβαίνετε τις ανηφόρες.

4. Ταχύτητα.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που καθορίζει με ποιο τρόπο είναι καλύτερα να ανεβαίνεις μια ανηφόρα είναι η ταχύτητα. Με ταχύτητες άνω των 20 χλμ./ ώρα, θα είναι καλύτερα να μείνετε καθιστός προσπαθώντας παράλληλα να κρατήσετε όσο γίνεται πιο αεροδυναμική θέση. Αν ταχύτητα σας είναι χαμηλότερη τότε μπορείτε να κρατήσετε μια πιο όρθια θέση, βέβαια πολλές φορές αυτά είναι σε θεωρητικό επίπεδο και θα χρειαστεί να κάνατε κάποιες αλλαγές, όπως αν για παράδειγμα κατά την ανάβαση έχετε αντίθετο άνεμο. Ακόμη και αν η ταχύτητα είναι χαμηλότερα από 19-20χλμ./ ώρα θα είναι πιο σημαντικό να κρατήσετε μια καλή αεροδυναμική θέση.

5. Κόπωση.
Στις μεγάλες ανηφόρες και κυρίως όσο πλησιάζετε κοντά στον τερματισμό είναι λογικό να νοιώθετε πολύ κουρασμένοι. Έτσι θα νοιώθετε καλύτερα αν μερικές φορές σηκώνεστε για λίγο από την σέλλα για να μειώνετε τον μυϊκό πόνο και την κούραση που αισθάνεστε. Ακόμη κι αν δεν είναι πιο αποδοτικό από το αν ανεβαίνατε καθιστοί, σίγουρα όμως είναι προτιμότερο από το να νοιώθετε τα πόδια σας πολύ κουρασμένα.

6. Πάτημα
Το πάτημα που έχετε στις ανηφόρες εξαρτάτε κυρίως από την κλίση της ανηφόρας. Αν χρησιμοποιείτε μεγάλο γρανάζι στην ανηφόρα τότε οι στροφές των ποδιών πέφτουν και θα χρειαστεί να σηκώνεστε συχνότερα για να μπορείτε να τις κρατάτε σταθερά. Στις πιο μεγάλες ανηφόρες είναι καλύτερο να χρησιμοποιείτε ένα πιο ελαφρύ γρανάζι και να κάνετε περισσότερες περιστροφές των πεντάλ.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της τεχνικής είναι του πολυνίκη στο γύρο Γαλλίας Lance Armstrong που το 1999 άλλαξε τακτική και αύξησε τον ρυθμό στα πόδια του για το ανηφορικό χρονόμετρο. Πριν χρησιμοποιούσε βαρύτερα πατήματα και πιο λίγες στροφές (70-80), ενώ σ’ αυτόν τον αγώνα χρησιμοποίησε ελαφρύτερα πατήματα και αύξησε τις περιστροφές του στις 100-115, το αποτέλεσμα ήταν να κερδίσει 58΄΄.

7. ΜΟΥΝΤΑΙΝ ΒΙΚΕ.
Η ορεινή ποδηλασία είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση γιατί μεγάλο ρόλο παίζει η τεχνική σύμφωνα με τις συνθήκες που συναντάει κάποιος στους αγώνες. Έτσι για παράδειγμα σε καταστάσεις όπως ένα λασπωμένο τερέν ή με κακοτράχαλη πέτρα είναι πολύ καλύτερα να ανεβείς καθιστός, ενώ αντιθέτως σε ένα μαλακό και στρωτό έδαφος το ορθοπέταλο είναι αυτό που θα βοηθήσει περισσότερο να περάσεις την ανηφόρα.

Οι αναβάσεις είναι το κομμάτι εκείνο της ποδηλασίας που είναι το πιο επίπονο και κατά συνέπεια αυτό που θέλει και την περισσότερη δουλειά. Η γνώση αλλά και η προπόνηση για το τι χρειάζεται ο καθένας είναι η αρχή για την βελτίωση του προσωπικού στιλ με τελικό αποτέλεσμα την βελτίωση της απόδοσης στις ανηφόρες.

Του Βασίλη Κρομμύδα, www.coachingservices.gr